+49 (0) 46 61 - 60 50 40

Øvelse for tandpleje og profylakse
Thomas Jensen
Holmer Ring 3
25920 Risum-Lindholm

Gem kontaktdata
Servicetider
08:00 - 12:00 Uhr und 14:30 – 18:00 Uhr
08:00 - 12:00 Uhr und 14:30 – 19:00 Uhr
08:00 - 12:00 Uhr und 14:30 – 19:00 Uhr

Børn i vores praksis

Praxis

Vi tager os især af børnene, der, ligesom de unge mennesker, i stigende grad har sunde tænder i vore dage. Det beror på

• konsekvent tandpleje
  • en sundere ernæring
  • regelmæssige besøg hos tandlægen
  • rettidig profylakse

Vi hilser på børnene med et legehjørne i venteværelset. For at børnene ikke opbygger en angst for tandlægen, skulle forældrene så tidligt som muligt tage dem med, når de selv går til kontrol. På den måde kan der opbygges en tillid til tandlægen og barnet er ikke mere bange for den fremmede omgivelse.

Tidlig konstatering

Tandpleje for de små begynder allerede med de første mælketænder. Skulle det lykkes at bevare mælketænderne sunde, kan det efterfølgende tandsæt udvikle sig optimalt. Lovgivningen kræver

• en indgående undersøgelse af mundhulen og
  • en ernærings- og mundhygiejnevejledning for forældrene

På skånende måde vil vi prøve på at føre barnet hen til et angstfrit tandlægebesøg. Dertil hører også at farve tænderne, hvorefter børnene skal prøve på at pudse dem rigtigt. For at fjerne karies står en laser til vores rådighed, som er absolut smertefri.

Praxis

Individuel profylakse i skoletiden

I en alder af omkring seks år kommer de første blivende tænder. Disse er endnu meget udsat for kariesbakterier. Desuden kan der danne sig mellemrum i tandkødet, som er svært at pleje.

Derfor tager vi os af børn og unge mennesker i en alder fra 6 til 18 år. Det individuelle profylakseprogram indeholder:

• En spyttest, med hvilken vi kan bestemme barnets karies-risiko.
  • En fluoridering af de nye tænder gør emaljen mere hård og beskytter den mod bakterielle angreb.
  • Små huller, også kaldet fissurer, gør især kindtænderne angribelig for karies. En forsegling kan bevare dem længere.
  • Vi viser og indøver den rigtige måde at pudse tænderne på og fortæller, hvad man skal lægge mærke til.

Mælketænder har en stedfortræderfunktion

Når en mælketand går tabt for tidlig, kan det føre til, at andre tænder forrykkes. Kindtænder kan skubbes frem, så der ikke er plads nok til de efterfølgende tænder, der så vokser ”skæve”. Regelmæssig kontrol og rettidig behandling (moderne kæbeortopædi) kan forhindre dette.